Friday, August 26, 2011

Berilah dengan seikhlas hati



Assalamualaikum...




wah!! mcm tajuk ceramah Ramadhan kt ofis ni jek..hehehhe....
anyway ni sbnrnye lebih kepada peringatan kepada diri sndr..
mcm yg aku penah dgr org ckp, tp x ingt sape la..


"berilah dgn seikhlas hati , tp jgn mengharapkan balasan dikemudian hari"


kadang2 kita manusia ni selalu buat apa2 dgn mengharapkan balasan..mcm tu jugak dgn aku.. time buat tu beria ckp aku buat or tolong ngan ikhlas, tp bila aku pulak yg memerlukan pertolongan atau nk mntk org buat something utk aku n org tu xnk buat, secara automatik aku teringat ape yg aku penah buat or tolong dia..pastu ungkit2...aku sbnrnye benci rasa or perasaan ni!! nmpk sgt x ikhlas kn..
tp ape pun setiap hari aku cuba memperbaiki diri aku...aku slalu ckp ngan diri sndr..
'dib, ko x boleh paksa/nk dia buat/tlg/cerita semua benda ngan ko..sbb dia mesti ade rahsia diri dia sndr..x sume benda kita kena cerita ngan org...yang ko nk marah sgt kenapa?? ko bkn apa2 pun bg dia.. ko bkn org yg terpenting pun bg dia w/pun ko anggap dia antara yg terpenting..pemikiran dan cara hidup setiap org berbeza n x bole nk sama kn mcm hidup ko...ko dibesarkan dgn cara n situasi yg lain..same goes to him/her..w/pun ko selalu cerita almost semua benda kt dia, x bermaksud ko kena expect dia akan buat benda yg samakn..." jadi, kat situasi ni la quote kt atas boleh diaplikasikn..give as much as u can, BUT please dont expect anything in return...dlm hidup kena selalu ikhlas..bila kita x ikhlas kita mula la sakit hati, benci x bertempat, kecik hati n mcm2 lagi la..lagi pun kn kita dlm bulan baik n mulia ni 'RAMADHAN' seharusnya kita lebihkn ibadat bkn menambahkan dosa..lagi2 x lama lg dh nk raya, so kene la mntk ampun n maaf. w/pun rasa dlm hati ni masih x surut lg..mungkin cuti raya yg panjang ni aku bole kembali memuhasabah diri sndr, lupakan apa yg dh berlaku.. start benda baru sbb time raya kn kita pakai baju baru, kasut baru, tudung baru and even brooch pun baru..so ape slhnya buangkn yg keruh ambil yg jernih..mulakn perasaan baru seolah-olah benda2 ni x pernah terjadi...x rugi ape pun kalo kita memaafkn salah or silap org w/pun dia sengaja atau x sengaja..kita dpt pahala lg ade lah..rasa marah, sakit hati, kecil hati or ape2 je lah perasaan yg x best dlm hati kita ni seolah2 mcm kita bwk batu yg sangat berat ke hulu n ke hilir..jadi baik kita buang kn batu tu n hati kita pun akan release n tenang je.. betul x??!! kalo x caya cubelah try..
mungkin skrg bila kita marah kita pikir yg buruk je psl org yg kita marah tu tp cuba pikir benda baik yg dia penah buat kt kita.. maybe dia penah buat lagi byk benda baik kt kita dr sakit hati kt dia yg kita dok pk skrg ni jek...
wahai perasaan yg x best, silalah pergi n kalau boleh jgn kembali!!!! aku x suka!!!! go away!!
rasa nk nangis jap..dh bergenang dh ni.. tp buat pe membazirkn air mata utk benda yg x membawa faedah ni...
waaaaa..pjgnye aku tulis kali ni..dh mcm karangan dh...1 step me'release'kn perasaan dh lps...yeay!!! next step to be determine sekejap lg..tapiiiiii...kenapa sakit hati ni dtg lg???
pergiiii...........xpe2..esk dh start cuti, nk pergi lari jauh2 meninggalkn benda x best ni....

Note: meluahkn rasa kt blog ni best jugak kn...ngeeeeee

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...